- Organisaties moeten oppassen bij het gebruik van AI-tools, schrijft techplatform AG Connect op basis van een rapport van onderzoeksbureau Gartner.
- Het gebruik van AI-programma’s kan veel duurder uitpakken dan verwacht, onder andere omdat er niet altijd goed toezicht is op de mate waarin de programma’s worden gebruikt.
- Een ander risico is dat softwareontwikkelaars de prijzen van hun AI-tools verhogen.
- Lees ook: Hier gebruikt Bill Gates AI naar eigen zeggen het meest voor
Bedrijven moeten oppassen voor schrikbarend hoge facturen door het gebruik van artificiële intelligentie (AI), schrijft techplatform AG Connect op basis van een rapport van lCT-onderzoeksbureau Gartner.
Steeds meer organisaties zoeken naar optimale productiviteitswinst via AI-tools, waardoor het risico bestaat dat ze geld verspillen aan software die de verwachtingen niet waar maakt. Stijgende abonnementsprijzen voor AI-tools vormen een ander risico.
Veel AI-programma’s, zoals ChatGPT van OpenAI, werken met queries, waarbij de afnemer een X-bedrag betaalt voor een X-aantal zoekopdrachten. Gartner adviseert bedrijven om medewerkers goed te instrueren wanneer zij het beste een AI-programma kunnen gebruiken en wanneer een reguliere zoekmachine volstaat. Het onderzoeksbureau raadt organisaties ook aan om scherp bij te houden welke AI-tools er door wie gebruikt worden, en hoe hoog de kosten zijn.
Prijsverhoging tot 300 procent voor AI-tools bedrijven
Houd er ook rekening mee dat de huidige kosten van AI-tools niet per se representatief zijn, stellen de analisten. Investeerders en techreuzen als Microsoft, OpenAI en Google pompen miljarden euro’s in de ontwikkeling van AI-programma’s. Die investeringen moeten op een gegeven moment worden terugverdiend.
IT-bedrijf Canva, dat AI-functies in zijn ontwerpsoftware integreert, durft op dit vlak voorop te lopen. De onderneming voert prijsverhogingen door die sommige abonnementen tot 300 procent duurder te maken.